Wanneer en hoe moet jij een product lanceren?

Wanneer en hoe moet jij een product lanceren?

Heb jij jouw private label product uitgekozen en ben je klaar om live te gaan? Dan resteert er nog één belangrijke stap, namelijk het goed timen van de lancering. Wil jij bijvoorbeeld zwembad artikelen gaan verkopen en ben je klaar om je producten af te sturen in December, dan kan je natuurlijk de klok gelijk zetten op het feit dat jij de eerste paar maanden weinig verkoopt omdat we dan net de winter ingaan. Nu is het bij zwembad artikelen bijvoorbeeld heel voor de hand liggend wanneer deze populair beginnen te worden, maar dat is natuurlijk niet bij alle producten zo. Het is daarom ook belangrijk om goed marktonderzoek te doen voordat jij jouw product lanceert. Doe je dit niet? Dan is de kans redelijk groot dat jij enkele maanden na je lancering met een grote hoeveelheid voorraad zit dat in een Amazon warenhuis ligt, met alle gevolgen (in de vorm van hoge kosten, slechte performance rankings, etc.) van dien.

Een makkelijke tool om hierbij te gebruiken is Google trends, hier kan je simpelweg het land waar je wilt gaan verkopen samen met de (locale) zoekterm invullen om een idee te krijgen vanaf waneer een product in trek komt. Hieronder een voorbeeld van luchtbedden in duitsland, waar duidelijk is dat je die in de eerste en laatste maanden van het jaar niet hoeft te gaan verkopen. Daaronder een voorbeeld van mutsen, die uiteraard een omgekeerd patroon vertonen en juist interessant zijn gedurende de koude wintermaanden.    

       

Het is zover, je hebt jouw product lancering gepland en nu is het eindelijk tijd om je producten naar Amazon te gaan versturen. Zodra je producten in jouw voorraad online beschikbaar komen is het tijd om jouw product lancerings strategie tot een success te brengen. Er vanuitgaande dat jij een sterke listing hebt gebouwd is het nu van belang om net zoveel of meer verkopen te doen als de concurenten van jou die op de eerste pagina van de betreffende categorie staan.

Hoe ga je dit doen?
Door middel van jouw product voor een bepaalde tijd aan te bieden tegen een hoge korting op kortingswebsites en platformen zal je verkopen gaan genereren. Bezoekers van deze websites zullen jouw product voor weinig geld aanschaffen en jouw verkopen zullen stijgen naar het gewenste aantal met de verbetering in rankings als gevolg. Maak je verlies gedurende zo’n kortingsactie? Ja, uiteraard. Echter, heb je deze investering nodig om op de eerste pagina terecht te komen en zodra je hier eenmaal staat is de kans groot dat je daar ook blijft ‘hangen’ met veel sales tot gevolg.


Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd