Hoe creër jij een killing campagne met een hoge conversieratio?

Hoe creër jij een killing campagne met een hoge conversieratio?

Jouw verkoopsucces op Amazon hangt af van hoeveel mensen jouw product zien en interessant genoeg vinden om te kopen. Om dit te bereiken zijn verschillende technieken mogelijk. Zoals je in mijn vorige artikel hebt kunnen lezen kan een goede lanceer actie dan ook veel teweegbrengen en je product ranking een enorme boost geven. Echter is dit niet de enige manier om mensen jouw product te laten zien. 

Een van de veel gebruikte manieren om producten aan de juiste mensen voor te leggen zijn campagnes. Deze campagnes maak je op het platform aan en kan je automatisch laten maken, maar ook handmatig invoeren. Bij een automatische campagne genereert het Amazon algoritme keywords waarvan het denkt dat die relevant zijn voor jouw product. Kies je voor het creëren van een handmatige campagne, dan kan je zelf de relevante en niet relevante keywords invoeren.

Zodra iemand dan een van deze keywords intypt in de zoekbalk is er een kans dat jouw product getoond wordt aan deze consument. Of jouw product ook daadwerkelijk getoond wordt aan de consument die een aan jouw product gerelateerd keyword intypt hangt af van jouw bieding op het keyword. Zijn er concurrenten die voor hetzelfde keyword meer geld over hebben, dan is de kans groot dat hun product eerst wordt getoond. Het is belangrijk om te onthouden dat er ook andere factoren meespelen in het algoritme van Amazon om te bepalen welk product er eerst wordt getoond, denk bijvoorbeeld aan relevantie (heeft het product gelinkt aan het keyword wel wat te maken met wat de consument zoekt) en ranking. De kosten die aan een keyword bieding hangen worden echter pas in rekening gebracht zodra een bezoeker ook daadwerkelijk op jouw product klikt. 

Nu je weet wat de mogelijkheden zijn bij het creëren van een campagne is het belangrijk om de conversieratio van jouw campagne te optimaliseren.
Zodra je campagnes live zijn begint de meter te lopen, je betaalt voor keywords waarop geklikt zijn en hopelijk leiden deze tot verkopen. Echter hoe mooi het allemaal ook klinkt, dit is niet altijd direct het geval en is het belangrijk om jouw campagne resultaten goed in de gaten te houden en waar nodig de keywords aan te passen. Dit doe je door een report van de betreffende campagne uit te draaien en te kijken welke keywords veel aangeklikt worden. Ik raad je aan om deze conversie ratio analyse pas te doen zodra er minstens 10 tot 20 kliks op een keyword zijn geweest om een beetje een goed beeld te krijgen. Vervolgens kijk je hoeveel van de kliks ook daadwerkelijk tot verkopen leiden. Dit percentage staat netjes weergegeven in het rapport en voorziet jou van alle benodigde informatie. Als de conversieratio van een keyword onder de 10% ligt raad ik je aan om het woord nogmaals te analyseren en eventueel onder de negatieve keywords te zetten om te voorkomen dat je nog onnodig geld betaalt voor mensen die hierop zoeken zonder dat ze interesse hebben in jouw product.

Neem bijvoorbeeld het zoekwoord ‘geurkaars’. Als jij metalen kaarsenhouders verkoopt en ziet dat er inmiddels 15 mensen op jouw keyword hebben geklikt zonder een aankoop te doen, dan is de kans groot dat deze bezoekers op zoek zijn naar geurkaarsen en niet de houders die jij verkoopt. Al is er daadwerkelijk wel een link tussen geurkaarsen en kaarsenhouders, jouw analyse toont je direct aan dat de mensen die op geurkaarsen zoeken totaal geen interesse hebben in jouw kaarsenhouders. Tijd om het zoekwoord ‘geurkaars’ onder de negatieve keywords te zetten om onnodige kosten te voorkomen.

Een goede campagne creëren is van essentieel belang om de juiste bezoekers naar jouw product toe te krijgen. In het begin zal dit niet altijd even makkelijk zijn maar je wordt er vanzelf handiger in. Amazon kan automatisch campagnes creëren waaruit jij vervolgens kan opmaken welke keywords effectief zijn en welke niet. Zodra jij hier een duidelijk beeld van hebt is het tijd voor jou eerste handmatige campagne, met meer rendement als gevolg.


4 reacties

  • Gino

    Q: Ik wil ook geld verdienen wie kan me daarbij helpen

    A: Hi Yoonis, bedankt voor je reactie. Op deze website staan veel tips om jou te helpen om van start te gaan als verkoper op Amazon. Wil jij alle tips & tricks van Amazon weten en aan de hand van mijn ervaringen leren hoe je nog veel meer geld kan verdienen en ook kan besparen op het Amazon platform? Dan raad ik je aan om mijn cursus te volgen waar jij op jouw eigen tempo doorheen kan gaan en alles kan toepassen op jouw verkopers account. Veel succes!

  • Gino

    Q: Duidelijk artikel, zeker wat betreft het optimaliseren van de campagnes! Echter had ik nog wel een vraag over de negatieve zoekwoorden. Zet je hier nu heel veel zoekwoorden neer of slechts enkele? Alvast bedankt!

    A: Hi Berend, bedankt voor je vraag. Het hangt enigszins af van het product dat je verkoopt en hoeveel zoekwoorden er zijn die mensen kunnen intypen die weinig tot niks met jouw product te maken hebben. Echter kan je natuurlijk beginnen met 1 a 2 negatieve zoekwoorden en naarmate de tijd verstrijkt zal je in je campagne rapport (campaign report) ook zien waar de kliks vandaan komen. Zijn er veel kliks op een bepaald zoekwoord waar geen sales uitkomen, dan is het aan te raden om dit zoekwoord toe te voegen aan je negatieve zoekwoorden lijst. Let wel op dat je niet zomaar negatieve zoekwoorden invult die juist wel gerelateerd zijn aan jouw product, dat zou zonde zijn! Succes!

  • Yoonis

    Ik wil ook geld verdienen wie kan me daarbij helpen

  • Berend

    Duidelijk artikel, zeker wat betreft het optimaliseren van de campagnes! Echter had ik nog wel een vraag over de negatieve zoekwoorden. Zet je hier nu heel veel zoekwoorden neer of slechts enkele? Alvast bedankt!

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd